söndag 3 juni 2018

Jordgubbar

Jordgubbar
I mitten av april gav jag mig ut i vårsolen och rensade jordgubbslanden från torra löv och utlöpare. La också ut lite benmjöl. Har för mig att mamma sagt att det var så man skulle göra. Eftersom det varit en varm och regnfattig maj månad har jag fått stödvattna när det varit så torrt att bladen börjar rulla ihop sig.
Jag har flera olika sorter, en sort som blommar under hela sommaren, en sort som kommer lite senare på sensommaren och hösten.
Men inget är sig likt i år. I år blommar alla plantor för fullt och det har redan börjat växa stora fina bär. De första gubbarna plockade jag redan idag i början av juni! Kom då ihåg att vi bor i växtzoon fyra, det vill säga samma klimat som i Sundsvall. Alltså en bra bit från oss.
Så jordgubbar till midsommar kommer vi garanterat få, men frågan är om det finns några kvar i mitten av juli? Det vore så gott!



Ska se om jag kan markera upp vilka som blommar på hela sommaren så jag kan ta skott från just rätt plantor, jag trodde jag hade gjort det redan förra sommaren men jag hittar inte mina noteringar. En annan kan ju tycka att det borde jag haft koll på redan från när jag planterade dem. Jo, det hade jag. Men…. Eftersom vi flyttat alla jordgubbar från en slänt till fina bäddar så blev det lite huller om buller. Förutom de som ska ge sen frukt. De har jag koll på. Ja, så kan det bli.

Nackdelen med det vackra vädret är att gräsmattan inte mår prima. Den är torr!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar