lördag 7 januari 2023

Håll tungan rätt i mun är du jämför ditt elpris

 Jag har alltid varit intresserad av att minimera mina kostnader. Så att vara en aktiv el-kund är inget nytt för mig. Självklart fortsätter jag att följa min elförbrukning och ha koll på kostnaden per kwh.

Men det gäller att ha koll. När du köper elen består den av olika delar. 
Ofta ligger ett grundpris i botten, som du eller din el-leverantör köper på spotpris (ett just-nu-pris). Till det tillkommer ett antal små poster, Påslag, Elcertifikat (=skatt), Förnybar el ( som jag tycker alla ska välja), momm, överföringsavgifter och månadsavgifter. 

Handlar du el per timme, dvs på spotpris, så kan man få detaljerad användning per timme och aktuellt pris per den timmen när du loggar in på din leverantörs hemsida. Ofta krävs att man exporterar informationen. På din faktura framgår ditt snittpris. Dvs ett viktat pris för den månaden fakturan avser. 

Exempel: måndag kl 10-10,59 10 kwh á 23 öre, måndag kl 11-11.59 7 kwh á 20 öre och så vidare för varje timme hela månaden. Detta pris räknas sedan om till ditt snitt för just denna månad. Det är det beloppet som framgår på din faktura. 

Så långt är allt rätt lätt att förstå. Men vill man jämföra sig med andra är saken inte lika enkel. 

Jag letade efter priser  för att jämföra mig om jag istället hade köpt el med månadspris för november 22. Dvs samma öre/khw för just den månaden oavsett tid på dygnet. Söker man lite hittar man inte ett enda belopps om är det andra likt.

Månadspris/kwh november 2022 , SE3

Eon                         154,02
Vattenfall                159,72
Karlstad energi       187,02
Göteborgs energi    150,35
Fortum                    152,72

 Jag har kommit fram till att skillnaden utgörs av just den leverantörens snitt för alla sina månadskunder (kollektiv). Men jag förstår inte varför Karlstad energi sticker ut så mycket. Det verkar inte de själva göra heller, för jag har ännu inte fått svar på min fråga.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar