fredag 1 mars 2013

Hur svårt kan det vara -fel på fönstren

Då var det dax igen. Konstiga saker som inträffar. Vilka enligt mig inte borde inträffa. 

Vi har fått ett fönster fellevererat. Vi har fått klarglas till WC på entréplan! Fönstret är placeras exakt där man stiger ur duschen. Kanske inte så lämpligt med klarglas då? Vi vill ha det råglas vi beställt. Eftersom jag inte får tag i vår säljare har jag nu ägna 30 min till fönster-googlande. Enl Myresjöhus har vi köpt fönster av typen:  
 AFHO/AFKO Complete Alu Pro 1,0 (Alu-beklädda träfönster - Vid spröjs är dessa enfärgade).Dessa fönster finns inte på Elitfönsters hemsida och inte heller när jag googlar runt. Complete alu pro finns, men inte 1,0 utan 1,1. 1,1 är ett värde som talar om hur mycket värme/kyla som läcker genom glaset och karmen, så kallat U-värde. Ju lägre desto bättre. Vi har alltså trott att vi köpt 1,0 men i själva verket betalat ca 20 000 extra för 1,1? och dessutom fått utan råglas till wc och badrummen. Myresjöhus tycker att vi skulle ha försått vad fönsterkoden på våra ritningar betydde och även kunnat läsa dem, tryckta i ett typsnitt skrivet i typ 5 punkter. Därför anser de att vi ska betala ytterligare ca 5000 kr för att byta ut detta. Vi får inget avdrag för det som nu sitter där, inte heller tillbaka de pengar vi redan betalat extra för just detta fönster och så måste vi betala ordinarie pris för hela fönstret inkl karm och så. Jag tror det är bättre att vi fixar det hela själva. Men det gick ju inte eftersom jag inte vet vad för fönster vi fått levererade. Suck!

Elhistorien fortsätter och Fortum gräver fortfarande på vår tomt och vad som egentligen händer har jag inte en susning om. Det enda jag vet är att jag inte vill ha grannarnas anslutning på min tomt för framtida eventuella el-anslutningsproblem.

Nuvarande boende är ute på annons och vi håller tummarna för att det kommer många och tittar och många som är intresserade. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar