torsdag 9 april 2015

Altanen ska få sitt och jag får testa attrialjer

Det första vi byggde och la mycket energi på var vår stora härliga altan, vi kommer behålla den i träfärg. En mörk nyans skulle var mycket snyggt, men blir troligen för varmt på somrarna. En vit eller grå passar inte oss. Den används året om. Den lagom mjuka och ljumna brädorna ger en mysig avkopplande känsla. Nästan en semesterkänsla!

Vi har många dörrar och alternativa altanplatser. En av platserna kommer vi framöver att stenlägga. Kanske passar jag på att förbereda det när vi har maskiner här under säsongen, när vi ska fixa annat i trädgården.

Hur som helst tillbaka till vår kära altan. Härom dagen gick jag över den med trärengöring och skurade med högtryckstvättens special-verktyg. Oj, vad fint det blev. All den smuts vi tvättar bort från våra fönster flera gånger per år den smuts fastnar ju också på altanen. Nu väntar jag bara ut att trät ska torka ordentligt och att värmen stiger till minst 8 grader, även nattetid. Så om någon vecka kan jag olja in altanen.



Vi valde en olja med hög torrhalt, som tydligen skulle vara viktig för just ute -trä som varit/ är impregnerat. Först var jag helt inne på Kinesisk olja, men är mest lämpad för täta trä-arter av typen Mahogny, Alcasia och dylikt. Många oljor som säljs för impregnerat trä innehåller inte mycket olja, utan mest lösningsmedel av olika slag. Jag förstår inte riktigt hur dessa lösningsmedel kan få träet att hålla sin fukt och styrka, det känns mest som om att det skulle torka ut mer än bidra till fuktåtergivande.

Känns nästan som om man kan dra likheter med ansiktskrämer.

Först tänkte vi oss Cuprinol, men vi kom hem med en dyrare olja av annat märke. Det är ju ingen billig historia att olja en altan, och inte blir det billigare när altanerna idag är så stora, upp emot 60 och 100 kvadrat är ju inte ovanligt på nybyggnadstomter. Vår olja lovar 4 års hållbarhet, så nu får vi se om det håller som utlovas. Vår altan ligger ju i direkt solljus stora delar av dagen och det blåser rejält här i våra trakter, så den behöver få sig lite omvårdnad för att orka hålla så länge vi vill ha den.

Förra året provade jag en lågprisolja från Jula, som har blivit familjens hovleverantör på mycket till hus och trädgård. Den oljan var verkligen billig och höll vad den lovade och dög fint till bord och stolar. Och fortfarande ser det helt ok ut, även om bord och stolar just nu befinner sig i förrådet nermonterade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar