söndag 27 augusti 2017

Den fula slänten är borta!

Tills slut fick vi krafter. Krafter till att gräva i stenhård sandjord med massor av kullersten. Känns som om jorden på vår tomt har legat här sedan Vikingatiden. Det blev fyra vändor till tippen med överlastade släpvagnslass.  Så nu äntligen är den fula breda slänten borta och istället kommer vi få en fin gräsmatta, lite planteringar och snyggare. Lite slänt eller sten blir det för att täcka upp där det är som högst, och där är det ca 40 cm.

Det är rätt intressant att gräva i gamla massor. Man ser att det har brunnit här tidigare, ett lager av aska har vi hittat var stans vi grävt. När vi satte häcken i somras hittade vi en stubbe, dvs vi befann oss på samma nivå i gropen för häcken som marken gjorde innan vi byggde vårt hus. Idag hittade vi en till stubbe, ca 50 cm under nuvarande häck. Häcknivån är den nivå som kommunen hävdar är "naturlig mark", dvs den höjd det var innan byggnationen, Undrar bara hur en stubbe med rötter då hamnat där den hamnat. Man såg tydligt att den inte var särskilt många år... Men det känns bra att veta att min uppfattning om höjderna verkar stämma riktigt bra. Det skumma är väl då att grannarna har höjt mins 60 och sedan 70-80 cm igen och därpå planterar höga växter. Förstår inte hur det fått bygglov på alla höjder. En annan granne valde att anlägga en slänt på över en meter hög men bara 45 cm djup. Ni förstår ju själva var regnvatten och jorden tar vägen. Inte in på deras tomt. Det tråkiga är ju att de kommer få göra om det hela om det fortsätter. Skulle vara enklare att göra rätt på en gång tycker jag. Jag hoppas nu på att de håller sig borta från giftiga ogräsmedel för jag vill inte att andra delar av min gräsmatta eller planterade jordgubbar dör även i år. Dessutom förgiftar giftet oss och våra djur.

Ibland önskar jag att vi människor läste på bättre innan. Tex Det giftiga R----U- är supergiftig. Ligger kvar i jorden under ca 3 år, gör att svampangreppen ökar och förstör således år av skördar i fruktträden. Att sabba för sig själv och grannar istället för att ta ansvar från början med att hålla ogräset i schakt tycker jag är lite oaktsamt.

Hur som helst kommer vårt grävande inte påverka någon förutom oss själva och inte heller har vi förändrat marknivåerna vare sig mer eller mindre än 50 cm. Och gift håller jag inte på med. Jag odlar ju ekologiskt och ätbart.

Det kommer bli så snyggt!

Bild från byggtiden värt att notera är höjdskillnaderna.




Så här se det ut nu.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar