onsdag 5 december 2018

Mer om lån

Jag har skrivit en del om bolån och tänker att jag även kan bjuda på en historia kring andra lån.

För ett par år sedan hade jag ett billån och jag minns fortfarande säljarens förvånade uttryck när jag ville ha så kallad rak amortering. Han var så van att sälja in så kallade annuitetslån att han nästan inte förstod vad jag sa. Har du ett annuitetslån betalar du lika mycket, samma belopp, varje månad. Till en början består beloppet av en stor del ränta och i slutet av perioden, t ex 5 år, betalar du av själva bilen.

Har du istället ett rakt lån betalar du av på lånet med samma belopp varje månad och därtill räknas räntekostnaden ut och läggs till. Det innebär att räntekostnaden blir lägre och lägre för varje månad som du delbetalat bilen, eftersom din skuld i och med det har minskat. Jag föredrar att betala av bilen så den blir min och sedan kan räntebeloppet vara rörligt och variera lite mellan månaderna, det kommer ju aldrig stiga, utan endast sjunka eftersom skulden som räntan beräknas på sjunker.

Jag väljer alltid rak amortering, allt annat är slöseri med pengar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar