tisdag 4 december 2018

Amorteringsfritt- bra eller dåligt för oss?

Jag lovade att återkomma med vårt val av amorteringsfria lån.

Jag vill själv kunna bestämma över de pengar jag har kvar efter hårt arbete. Ibland irriteras jag över att så mycket går bort i skatt. Och inte för att det just skatt utan att skatten används på fel sätt i många fall. Men det är ju en helt annan historia än amorteringsfria lån.

Eftersom jag själv vill bestämma vill jag också bestämma om jag ska amortera eller inte och på vilket sätt.

Att ha amorteringsfritt lån kan ju vara en räddning, ibland behöver man det. Det kan vara tillfällen i livet så man helt enkelt inte kan amortera. Vi har det för att vi tog våra lån innan det var lagkrav på det. Det innebär inte att du inte kan amortera!

Vi har gjort upp om en modell i vår gemensamma ekonomi att vi sätter av ett belopp varje månad, vardera. Eftersom vi äger huset gemensamt, hälften var, är det för viktigt att betala hälften av kostnader för huset. Därför sätter vi av samma belopp varje månad. Detta belopp lägger vi på ett särskilt bankkonto. Från detta konto dras räntekostnader och så blir det oftast lite över. Det där som blir över låter vi ligga kvar och växa.

Känner vi att vi inte behöver pengarna just för stunden så kan vi ta av dem och amortera. Skulle vi vilja göra en resa, laga bilen eller inhandla något större och dyrare så har vi pengar att ta av, men det ska vara något speciellt. Vi tar inte därav om matpengarna är slut för månaden. Dem är liksom heliga, finns egentligen inte i vardagen. Jag tror att just det sistnämnda är det som krävs för att kunna få till en buffert.

Skulle det nu vara så att nuvarande extremt låga räntenivåer stiget och kanske till och med blir normala så kommer vi att ha lägre utrymme att amortera då mer av våra avsatta pengar kommer att gå till själva räntekostnaden. Men det kommer inte påverka vår vardagsekonomi. Vi har redan räknat på och kommit fram till att vi sätter av pengar varje månad som motsvarar en viss procent i räntekostnad på våra bolån.

Vi är disciplinerade och jag älskar att öronmärka pengar.

Jag har hört efter med banken vad de anser att vi skulle behöva amortera om skulle lägga om lånen idag, med de nya villkoren. Det är en rejäl summa som skulle behöva amorteras enligt dem. Men det beror ju också på hur man värderar bostadens värde. Det finns ju en risk att det går inflation i värderingar med ny krav.

Dels finns en regel om hushållets skuldkvot, max 4,5 gånger hushållets bruttoinkomst får vara bolånebelånat. Sedan finns det också ett regelverk kring hur stor bolånen är i förhållande till bostadens värde. Hittade en finfin illustration på finansinspektionens sida:



Men kan man förespråkar jag att själv bestämma över när och hur man betalar av lån. Har du rörligt lån ska det inte kosta att delamortera. Har du däremot bundet lån kan banken kräva ersättning för sin förlorade ränteinkomst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar