söndag 26 maj 2013

Är mjölken verkligen svensk? Är icas korv verkligen svensk?

Häromdagen köpte jag korv, närmare bestämt falukorv. Jag vet att det inte är det bästa och nyttigaste alternataivet. Men en av mina små gosingar här hemma älskar korv, framför allt annat. Oavsett om det är Hummer, lamm, eller löjrom som serveras. Vanligen köper vi Scan eftersom vi då vet att det är Svenskt kött och utan tillsatser av mjölk, soja, gluten etc. Nu tänkte jag vara vågad. Jo vågad!
Vi slog till på en ICA falukorv, med SE-märkning och lika hög kötthalt som övriga falukorvar i kyldisken. Väl hemma insåg jag att korv som är SE-märkt består av kött från Sverige/Danmark/Finland. Jag ställer mig nu frågan -hur fasiken kan detta vara svensk korv?

Jag har tidigare fått höra att den billigare mjölken från de stora matkedjorna skulle vara från Polen, Bulgarien etc. Men jag har blint trott på att landmärkningen är korrekt. Men icke! Hur jag ska nu veta var min laktosfria mjölk kommer från?

Självklart har jag redan luskat redan på att både Coops mjölk och Garants mjölk kommer från svenska gårdar och görs i Falköpings mejeri. Det känns tryggt. Självklart kommer även Arlas Laktosfria mjölk från svenska gårdar, men vissa andra laktosfria alternativ är från Finland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar