torsdag 30 januari 2014

Vattentrycket i kommunen kan det vara boven

Vi och vår entreprenör har felsökt i månader för att förstå att vattentrycket är så lågt i vårt ena badrum. Det är så lågt att vi inte kan skölja ur schampot ur håret på familjens långhåriga medlemmar.

De har kollat ledningar, kollat slangar, munstycken. Vi har bytt blandare. Vi har bytt fördelare och till slut gav jag upp och ringde själv upp tillverkarens tekniska support. Där säger de att om det inkommande vattentrycket är på gränsen för lågt så blir det för lågt i och med deras dusch-lösning och då försvinner vattentrycket typ helt. Så nu har jag varit i kontakt med kommunens VA-enhet som ska komma och titta och mäta vårt vattentryck. Det troliga är att vi ett vattentryck kring 3,0 bar, vilket är precis på den nivå som är acceptabel eller till och med rekomenderas som lägst.

Sedan funderar jag över hur kommunen kan balansera på gränsen till vad som är acceptabelt. Att knappt i teorin kunna erbjuda ett vattentryck på 3,0 bar och i värsta fall försvinner lite på vägen i ledningar mm är nästan skamligt.

Någonstans på ett forum läste jag att 9/liter per minut motsvarar 1,5 bar. Vet inte riktigt vad jag ska göra med den infon just nu. Jag minns att vi hade problem i somras när vi anlade trädgården och vattnade som galningar. Vissa vattenspridare mm fungerade inte på grund av det låga trycket.

Väntar på spänning tills nästa vecka. Om det inte är vattentrycket som är fel är det troligen själva installationen hos oss i alla fall, i våra väggar. och det vill jag verkligen inte att det ska vara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar