fredag 15 augusti 2014

Var ska mina vinbär bo?

Vi fick fina vinbärsbuskar i höstas. Jag planterade dem på platser jag trodde var bra. I våras när snön försvann och solen och därmed värmen tittade fram såg jag att två inte mådde bra. 

Då flyttade jag de som inte hade börjat knoppa sig. Men nu visar det sig att de fortfarande inte mår bra. Frågan är bara om det var den hårda nedklippningen som är orsaken, eller det i kombination med dålig jord ? (Men dålig jord borde det inte vara då allt annat som planterats i den jorden mår prima!). Då är ju frågan vad som är orsaken. Mängden sol kan ju vara avgörande, även om de som mår sämre inte har fullt så lika mycket sol så har de ändå mycket sol. 

Hur som helst ska de planteras om. Frågan är bara var? Sol i mängder, bra dränerad jord är ett måste för att få skörd. Vi vill inte sätta dem där vi vet att vi kommer göra om på tomten, vi vill inte sätta dem är barnen kommer att åka pulka, inte heller där barnen eller vi springer/går under sommarhalvåret. Det verkar bli knepigt att hitta en plats för dem. 

De mycket små krusbärsplantorna jag bara satte ner i jorden i höstas togs sig över förväntan och bar massor med frukt. Lillkillen älskade dem. Knappt 50 cm höga och så mycket bär! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar