onsdag 6 augusti 2014

Använder du handikappanpassningarna i trafiken för tex barnvagnen?

Bjuder på en gammal goding, lika aktuellt nu för tiden. 

På senare tid har många städer i Sverige byggts om och förbättras för att handikappade och för människor med hjälpmedel på hjul. Det är kanon att städerna får bättre framkomlighet för fler människor.

Till exempel kan nämnas de smidiga nedsänkta trottoarkanterna, ofta på andra sidan av pelaren där "grön-gubbe-knappen" sitter. I första hand är dessa smidiga övergångsställen till för rullstolsbundna och människor med rullator. Här i Stockholm används dessa ypperliga nedsänkningar av alla oss med barnvagn. Det blir så mycket enklare att komma över vägen. Jag slipper sura miner från bilister som väntar på att jag lyckats tippa vagnen över trottoarkanten för att upp vagnen. Istället kan jag raskt gå över gatan och bara rulla upp vagnen, snabbt och smidigt.

Vilken rätt har då exempelvis Du att stå där i vägen och vänta på grön gubbe? Vilken rätt har Du att gena över övergångsstället och låta oss med hjul-drivna hjälpmedel vänta mitt i gatan på att du segt ska ta dig förbi på tvären och inte orkar lyfta dina fötter 10 cm upp till trottoarkanten? Vi står där mitt i vägen, stressade av att den gröna gubben blinkar och blir till röd. Stressade av att bilisterna som får svänga suckar surt över att gående aldrig kan komma tillräckligt snabbt över gatan. 
Lite rädd är jag att någon en dag ska missa mig och mitt Troll i vagnen.

Så skrev jag för många år sedan. Men det är lika aktuellt fortfarande. Barnvagn eller cykel på ställen med mycket folk är en pers. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar