söndag 20 januari 2013

Beställning och materialval i badrummen

Efter en fantastisk helg med gnistrande snö i solsken, även om det varit ruskigt kallt här i Stockholmstrakten. Vi hade -18 grader igår. Idag var det lagom kallt och jag njöt av en vinterpromenad. 

Grodan fyller snart 2 och jag har beställt lite presenter till honom på nätet, vilket jag tycker är det bästa sättet att handla. Passade även på att beställa linser när jag ändå var i farten. 

På tal om att beställa och köpa så har jag funderat mer kring färger och typ av kakel och klinker jag skulle vilja ha, om nu jag får tycka till till. Vi är ju två om det hela. Eller egentligen fyra! Ska nog försöka ta mig tid att ringa kakelsättaren och fråga om vad som ingår och vad som kostar extra. Vilka plattor kan han hantera för samma pris och hur mycket dyrare blir det om vi väljer lite större plattor. 

Jag vill gärna ha stora plattor i badrummen. Det ger färre fogar och är lättare att hålla rent, framför allt i duschen. Jag förstår inte se som sätter in mosaik just i duschen! Jag antar att det är någon annan som städar hos dem än dom själva? Färgvalen lutar åt vita väggar med en klick färg i grått eller brunt och golven är vi mer tveksamma. Vi har olika åsikter om dem.

Vi har bestämt oss för ett mindre alternativ än det traditionella hörnbadkaren, det ger dessutom lite mer rymd i badrummet. Badrumsmöbler och handfat är redan beställda i den slutliga beställningen. Där valde vi dubbelhandfat med lådor och 2 överskåp. Enda anledningen var att vi inte ville ha 2 x 50 cm-luckor. Vi var rädda att vi skulle dunka i huvudet i dem. Så nu blir det 2x60-skåp med vardera 30-cm-spegeldörrar. Allt i ek denna gång. Även om det gulnar med tiden så upplevs det ljusare än valnöt. Valnöt är heller inte så snyggt till mörkt grått/svart klinker. Nu kan vi välja vad som och det ser ändå ok ut, tror vi alla fall. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar