torsdag 31 januari 2013

Liter mer strul och fler okända kostnader-Bergvärmeborrning

Jag vet att jag ibland kan låta lite sur och sarkastiskt. Nu kommer jag vara det igen.

De, jag skriver bara de, för de flesta vet vem vi syftar till. De har glömt bort att berätta om borrhållsansökan och allt därtill. Jag letade upp ansökan, men kunde inte fylla i den eftersom jag inte har uppgifter om vem som borrar och hur djupt, inte heller vilket kylmedel som ska användas. Ja, det var en tekniska uppgifter som behövdes. Hur som helst skickade jag över det jag hittat till vår projektledare och igår efter 2,5 veckor fick vi tillbaka den. Men då med borrhålet markerat på fel sätt på en karta i fel skala. Så nu har jag själv fått ringa till Södra Roslagens miljö- och hälsoskyddskontor för att se om de har möjlighet att göra om kartan till rätt format.

Det slutar troligen med samma sak som alla andra gånger, att vi får fixa alla underlag själva. Problemet här, liksom när vi skulle lämna bygglovshandlingarna, är att vår skrivare hemma inte kan hantera A3, som liksom är standard för alla ritningar i samband med byggnationer.

Dessutom kommer denna lilla ansökan kosta några tusenlappar. Vi kände inte till, har inte fått info eller kunnat ana att detta skulle behövas och har alltså inte med denna lilla ynkliga kostnad i vår husbyggarbudget.  Jag tror dock vi överlever 2670 :- extra :-).

Hur som helst kommer det borras, norr om huset ca 130 meter djupt. Känns lite coolt faktiskt! Passar bra med våra tankar om hur tomten ska planeras sedan.

Trollets feber kom tillbaka igår kväll och natt så idag var det min tur att vara hemma. Nu har vi Vabbat i över en vecka för båda barnens feber och vår energi har varit låg. Jag som vill få ordning på målandet här hemma så vi kan fortsätta med nästa "städa-undan-projekt".
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar