onsdag 6 februari 2013

Hur har vi tid?

Jag har fått frågan -Hur har du tid att blogga?
Jo, det är min terapi. Mitt sätt att få ur mig irritationer, jag lovar att det är bättre att sätta sig vid datorn i 10 minuter än att vara en sur mamma. Det är också mitt sätt att sortera tankarna och självhjälpa mig med materialval mm. 

Igår var en intensiv dag och även denna dag har varit lång och intensiv, men idag på jobbet.  

Just nu funderar jag febrilt på vad jag tycker skulle vara de bästa klinkervalet till golvet. Ska det vara ljust eller mörkt, ska vi dra ut samma klinker från hallen till WC och även i Tvätten. Det skulle ju vara rätt snyggt! Är det värt dyrare klinkers även i tvätten där 70 % av golvet täcks att maskiner och mackapärer? i WC behövs mindre plattor och de är ännu dyrare. Eller kan vi ha olika i hall, WC och Tvätt. I Tvätten kan vi nog välja annorlunda, snyggaste standard i grå ton får nog duga. Men hall och WC? Sedan har vi en tanke på väggfärg, oavsett tapet eller målat, och då ska ju de passa. Sedan måste vi ta hänsyn till 

  • vita lister
  • vitlaserat  ekgolv
  • vitlaserad trapp med eksteg
  • spegelvägg på garderob och
  • övriga färgval i tvätt, WC och trapphus.
Sedan handlar det ju inte bara om färg, det handlar om yta, reflektioner i materialen, strukturen och känslan av när man går barfota på det. Igår fick vi med massor kakel och klinersplattor från Centro. Killen som hjälpte oss var supertrevlig och hjälpsam. Kan man ha grå ton i ena rummet och köra på brun i nästa? eller ska vi ha samma ton på samma våning, eller i hela huset? Hur snyggt är ljust golv till vita väggar och vit kommod eller till ekfärg?

Våra materialval ser ut som följer just nu:

Blandad glasmosaik och sten i antingen grå/svart eller ljus/brun men i den större 
storleken,  samma som de till vänster. Allra hellst vill vi ha större plattor men 
det finns inte. Vi gillar våra nuvarande men de finns inte. Här syns även HTH 
brun textil bänkskiva som vi redan beställt. Vi tvingades ta det beslutet redan
 i september. 


Såhär kan det komma att se ut, vi tror vi har samma
färg på luckorna idag som vi kommer få.


Färgen blir olika i olika sken....


och här samma med samma belysning endast annan vinkel....


Klinker vi väljer mellan. Offerdal (ingår i ord, pris) i mitten, Skifer
till höger och tablue Gris (ingår i Myresjöhus standard) till vänser

Samma igen....

Jo, detta hjälpte mig att sortera tankarna en del.... Sedan vet vi att vi vill ha något coolt på väggen i stora badrummet och troligen  en stripe i lilla badrummet. Väggarna blir vita. Vi har varit inställda på matta plattor, men nu har jag själv börjat svikta... kanske är glansiga snyggare i längden?





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar